Popas în lumea teatrului
Publicată la 14 aprilie 2020
Cronică de carte: „Punct și de la capăt” de Peter Brook, Editura Nemira, 2018
Jonglând cu golul
40 de ani de explorări în teatru, film și operă sunt developați pe parcursul acestei cărți. În calea deschisă de cartea-cult “Spațiul gol”, Peter Brook tratează temele obsesive ale muncii teatrale în aceeași manieră incitantă, iscoditoare și captivantă, totodată, punând întrebări la care doar practica teatrală și cercetarea în spații neconvenționale îi vor da răspunsurile edificatoare.
Pregătirea pentru repetițiile la un spectacol pornește de la ceva senzorial, ca un miros, ca o culoare, ca o umbră, și de la un sentiment amorf, ne dezvăluie regizorul. Metode, tehnici și mijloace teatrale sunt exemplificate succint. Actorul balinez se uită la mască până ce empatizează cu masca, moment în care i se modifică respirația. Cu fiecare mască, respirația e diferită. Acesta își pune masca, fiind într-un contact epidermic strâns cu ea, iar rolul prinde viață. “Întâlnirea unui actor occidental cu masca din Bali se reduce la o întâlnire între un actor, cu o gamă de posibilități, și masca pe post de catalizator – rol. Pentru a se întâlni cu ceea ce se află înlăuntrul său, actorul trebuie să se înalțe. Asfel, masca eliberează persoana.”
Afirmația regizorului “Teatrul este viață.” definește căutările sale care duc la o continuă esențializare a formelor. Nutrind această idee, Peter Brook împreună cu un grup de 30 de persoane de de Centrul Internațional de Cercetare Teatrală, înființat de regizor la Paris, au întreprins o călătorie de cercetare experimentală în sate și zone situate departe de zumzetul civilizațiilor, în Africa, Asia, Australia, America. A trăit experiențe care l-au marcat profund, certificându-i căutările cu sensuri descoperite dincolo de barierele lingvistice, în ritmuri, incantații, dansuri ancestrale, concretizate în spectacolele “Conferința păsărilor”, “Mahabharata”, “Orghast la Persepolis”, “Regele Lear”.
În călătoriile sale, Peter Brook și-a îndreptat atenția asupra energiilor spectaculare, sursa și canalizarea acestora către spectator, indiferent de spațiile austere în care își desfășura experimentele teatrale. O acțiune reclamă o altă acțiune. Teatrul. E o înlănțuire de forțe, atent controlate, care irump înspre spectator, spre a se reîntoarce transfigurate într-un plus de energie în sufletul actorului. Cartea sa este un elogiu adus libertății, care prin teatru devine accesibilă oricui, depinde de cât de mult ești dispus să privești în adânc și de cât de mult ești capabil să te înalți. Restul e zbor…
Peter Brook (n. 1925, Londra) este regizor de teatru și film englez. Cercetător al formelor teatrale, realizator de spectacole-unicat, Peter Brook a fost numit “cel mai mare regizor de teatru viu”.
(Ana Liliana Ilea)